Wanneer wordt mijn aanvraag in behandeling genomen?
De aanvraag van het visum kan pas in behandeling genomen worden op het moment dat alle formulieren, extra documenten, pasfoto's en het paspoort binnen zijn.
Wordt er weleens een visum geweigerd?
Het komt zelden voor dat er een visum geweigerd wordt. Wanneer er niet aan alle voorwaarden is voldaan kan een ambassade besluiten om geen visum af te geven. YourVisa kan hier verder niet in bemiddelen. Natuurlijk proberen wij dit te voorkomen door alle door jou aangeleverde documenten vooraf nogmaals goed te controleren.
Wat gebeurt er als ik niet alle benodigde formulieren en documenten heb meegestuurd?
Wanneer er documenten missen of iets niet goed ingevuld is, neemt YourVisa contact met jou op zodat je de ontbrekende formulieren alsnog op kunt sturen of bepaalde documenten aangepast kunnen worden. Jouw visumaanvraag wordt pas in behandeling genomen wanneer alle formulieren en documenten compleet en juist zijn. Het is daarom van belang dat je altijd jou contactgegevens duidelijk en correct invult. 
Wat is het verschil tussen een "Single Entry" en een "Double Entry"?
Met een "Single Entry" kun je één keer een land inreizen. Als je van plan bent om tijdens jouw reis meerdere landen te bezoeken en terug te keren naar een land dat je al eerder bezocht hebt tijdens jouw reis, dan dien je voor dit land een "Double Entry" aan te vragen. Double entry betekent dus twee keer inreizen in hetzelfde land. 

LET OP! Je dient per persoon een visum aan te vragen. Een "Double Entry" betekent niet dat je met twee personen één keer een land kunt inreizen.
Wanneer kan ik mijn paspoort terug verwachten?
Het ligt aan het aantal visa dat je hebt besteld en welke procedure je hierbij hebt gekozen wanneer je jouw paspoort terug kunt verwachten. Elke ambassade hanteert andere procedures, zowel voor de budget, standaard als de express procedure. Jouw paspoort wordt retour gezonden wanneer alle visumaanvragen verwerkt zijn. Je ontvangt van ons een bericht wanneer het paspoort retour wordt gestuurd. Tevens ontvang je hierbij een Track & Tracé nummer. Als je jouw paspoort af wilt komen halen ontvang je van ons een bericht wanneer jouw paspoort weer in onze kluis ligt.
Is het veilig om mijn paspoort per aangetekende post op te sturen?
Het is veilig om uw paspoort per aangetekende post op te sturen. Zodra het paspoort binnen is ontvangt u per mail een bericht van ons. Als u het prettiger vindt om uw paspoort, met de ingevulde bijbehorende formulieren en documenten, langs te brengen op kantoor is dat geen probleem. Voor afgeven en/of ophalen vragen wij u vriendelijk om aan te geven wanneer u wenst te komen. Zie onze Contactgegevens.
Kan ik een visum aanvragen zonder mijn originele paspoort af te hoeven geven?
Het is niet mogelijk om een visum aan te vragen zonder jouw paspoort aan ons af te geven. Wij hebben te allen tijde jouw originele paspoort nodig voor het aanvragen van een visum (dus geen kopie). Stuur jouw paspoort altijd samen met de aanvraagformulieren op, om vertraging te voorkomen. Een E-visum kan vaak wel aangevraagd worden zonder dat wij jouw originele paspoort nodig hebben.
Is het mogelijk om naar kantoor te komen om een visum aan te vragen?
Het is mogelijk om naar kantoor te komen om jouw formulieren in te vullen, af te geven en om eventuele vragen te stellen. Wij zullen op kantoor samen jouw documenten nakijken, zodat jouw visumaanvraag geen vertraging oploopt. Wij willen je vriendelijk vragen om aan te geven wanneer je langs wenst te komen.
Wat moet ik opsturen naar YourVisa?
Wanneer je een bestelling doet op onze website, kun je bij stap 4 een aanvraagpakket downloaden. Hierin staat aangegeven welke formulieren ingevuld en opgestuurd dienen te worden, uiteraard samen met jouw paspoort.

Lees het aanvraagpakket goed door want de eisen en benodigdheden verschillen per land. In ieder geval dien je de volgende documenten op te sturen:

  • Paspoort
  • Pasfoto
  • Aanvraagformulier YourVisa 
  • Aanvraagformulier(en) benodigde visum/visa met de bijbehorende documenten
Hoe lang is een visum geldig?
De geldigheid van een visum verschilt per land. De meeste visa zijn 90 dagen geldig en moeten dus binnen 3 maanden na de datum van afgifte gebruikt worden. Het is dus niet mogelijk om eerder dan 3 maanden voordat je op reis gaat een visum aan te vragen.
Hoe lang voor vertrek moet ik mijn visum aanvragen?
Voor de meeste landen kan niet eerder dan 3 maanden voor vertrek een visum aangevraagd worden. Houd echter wel rekening met de verschillende proceduretijden per serviceniveau. Als je te kort voor vertrek jouw documenten op stuurt kan het zijn dat er een spoedprocedure nodig is om jouw paspoort op tijd terug te krijgen. Let er dus op dat je jouw documenten en paspoort(en) tijdig opstuurt.
Hoe vraag ik een visum aan via YourVisa?
Via onze webshop kun je één of meerdere visa aanvragen. Je start jouw aanvraag HIER. Daarna doorloop je alle stappen. Let op dat je goed de instructies per stap leest over hoe je meerdere visa aan kunt vragen. Bij de laatste stap kun je het aanvraagpakket downloaden en jouw bestelling voltooien door te betalen via iDeal of per bankoverdracht. Lees het aanvraagpakket goed door, zodat je precies weet wat je aan ons dient op te sturen.
Waarom zou ik mijn visum via YourVisa regelen en niet zelf?
Het is uiteraard mogelijk om zelf jouw visa te regelen. Houd er dan wel rekening mee dat je minimaal twee keer, en vaak drie keer, naar de ambassade of het consulaat moet. Eén keer om het paspoort en het aanvraagformulier af te geven en één keer om het op te halen. En wellicht nog vaker als je meerdere visa nodig hebt of als jouw formulieren niet in orde blijken te zijn. Houd er ook rekening mee dat ambassades en consulaten maar een beperkt aantal uren per dag open zijn en dat er meestal geen Nederlands gesproken wordt.

YourVisa neemt deze zorgen uit handen en controleert of jouw aanvraag compleet en in orde is, voordat deze naar de ambassade of het consulaat wordt gebracht. Als iets niet in orde is wordt dat aangepast of wordt er contact opgenomen met jou. Je hoeft zelf dus ook niet op en neer naar de desbetreffende ambassade of consulaat.
© YourVisa, Realisatie door Websentiment